fbpx

PluShitShow și cutia cu cremă bio a Pandorei

PlushBio_scandal_vedete
Plush Bio

Dacă sunteți cât de cât implicate în comunitatea de skincare din România sau dacă pur și simplu urmăriți câțiva influenceri mai mainstream, probabil știți deja că circul iscat în jurul brandului de skincare românesc PlushBio a ținut în ultima perioadă titlurile ziarelor, blogurilor, Story-urilor și grupurilor de Facebook create special în acest sens. Toată lumea cu păreri în online a avut ceva de spus pe marginea subiectului, mai mult sau mai puțin pertinent, subiectul arzător stârnindu-l chiar și pe Mîndruță să ne împărtășească ritualul său de demachiere.

Ce treabă am eu deci, o corporatistă oarecare cu blog pe care scriu de două ori pe an și fără nimic de demonstrat pe acest subiect, să mă bag în gura justițiarilor internautici spălați pe creier de o parte sau cealaltă a conflictului, acum la spartul târgului, în loc să îmi văd de treabă și de tocat liniștită pe cosmetice banii de la Soros? Se întâmplă să fie un subiect despre care am aflat tangențial mai multe lucruri de-a lungul timpului și de care m-am tot lovit indirect până la acest scandal. Am urmărit fascinată desfășurarea evenimentelor și modul în care deschiderea cutiei cu cremă bio a Pandorei a scos la iveală, rând pe rând o mulțime de probleme ale mediului online, industriei cosmeticelor, jurnalismului românesc, sistemului medical, cadrului legislativ și nu în ultimul rând, cred că a furnizat material de studiu pentru mulți psihologi, marketeri si PR-iști.

Trecând peste acuzațiile de înșelăciune aduse doamnei farmacist Ioana Marinescu, creatoarea brandului PlushBio, pentru care ar trebui să lăsăm instanța să se pronunțe, eu aș dori să comentez doar punctual vizavi de câteva aspecte care m-au triggeruit pe mine grav în calitate de simplu observator pasionat de skincare și persoană care se confruntă de ani de zile cu acneea, un subiect pe marginea căruia a circulat extrem de multă dezinformare în online cu ocazia PluShitShow.

De ce se vorbea doar de bine despre PlushBio în online înainte de acest scandal?

Impresia generală e că înainte de acest scandal nu exista nicio informație negativă în online legată de PlushBio, ceea ce este cum nu se poate mai FALS!
Personal am aflat de Plush încă de la lansarea brandului în 2014, pe un grup de fete pasionate de skincare. Pe atunci se prezenta chiar mai rău decât acum și țin minte ca ne-a atras atenția lipsa ingredientelor de pe etichete sau neconcordanța între numele produsului și ceea ce conținea acesta de fapt.
Una dintre aceste probleme de etichetare înșelătoare s-a păstrat până la apariția acestui scandal și anume cea referitoare la produsul ”Retinol 0.1%” (inițial Retinol 1%) care nu conținea de fapt mult râvnitul ingredient ”retinol” ci un verișor mai puțin potent și mai ieftin al acestuia, retinyl palmitate.

PlushBio_cremacuretinol1%

Modul în care era marketat conținea și o sumedenie de ”medical claims” care nu sunt în conformitate cu legislația europeană pentru cosmetice. După cum se poate vedea, era vândut ca ”tratament pentru probleme severe ale pielii, acnee severă, psoriazis”. Așadar, promitea a fi un tratament pentru probleme medicale, fără a fi autorizat ca medicament și fără a conține practic niciun ingredient care să poată justifica un astfel de ”claim”.
Din motivele menționate, am făcut la un moment dat o sesizare la RAC, singurul organism indicat de Comisia Europeana pentru a face plângeri legate de ”cosmetic marketing claims”. Nu am primit niciun răspuns, nici măcar o confirmare a primirii sesizării mele.
O altă fată cu care am vorbit și care avusese probleme cu PlushBio în calitate de client, a făcut acum mai mult timp inclusiv o sesizare la ANPC în urma căreia răspunsul primit a fost că nu s-a găsit nimic în neregulă cu produsele PlushBio. Nu am văzut pe nimeni în tot acest scandal să tragă la răspundere autoritățile competente care ar fi putut pune în aplicare legi existente la nivel european pentru industria cosmeticelor și cu toate acestea nu au facut-o.

Ideea la care vreau să mă întorc este că se tot vorbea despre Plush Bio și nu în termeni pozitivi, încă de acum 5 ani. În comunitățile de persoane cu adevărat pasionate de skincare era deja un așa laitmotiv încât puteai să fii banat pe un grup doar dacă menționai PlushBio. Era pe undeva pe acolo cu MLM-urile și măștile cu lămâie și zaț de cafea, adică pentru plebei.
Din acest motiv s-a și marketat din start prin influencerii mainstream, cu cel mai mare succes la mase și care în 100% din cazuri nu se pricepeau la îngrijirea pielii, motiv pentru care nici nu și-au dat seama probabil că promovează ceva ce ar putea fi problematic.

Ce obligații și responsabilități au influencerii?

Cu siguranță nu m-a surprins că o parte din cei care cumpărasera de-a lungul timpului produsele PlushBio la îndemul unor influenceri au fost furioși să constate că li s-au vândut iluzii și au convins și alte persoane să li se alăture într-o adevărată vânătoare de vrăjitoare, soldată cu mult hate prin comentariile și inboxurile influencerilor cu pricina.
Pe bună dreptate, în lipsa vreunei explicații de bun simț din partea brandului și pe fondul unor intervenții fără noimă a unora dintre acești influenceri, un show mărunt s-a transformat peste noapte în ditamai ShitShowul și știm asta sigur pentru că a ajuns până și la emisiunea regelui neîncoronat al ShitShow-urilor din România, Mihai Gâdea.
Fiind foarte implicată în treaba asta cu beauty & skincare, vă pot confirma că de-a lungul timpului, branduri mult mai populare decât PlushBio au trecut prin probleme legale și de imagine mult mai grave dar pentru că au avut PR-iști mai buni, controlul daunelor a fost făcut și el mai elegant. Aparent la noi, cei mai buni PR-iști pe care banii îi pot cumpăra au găsit oportun să trimită zero explicații și mită constând în produse Plush la redacția unui ziar care tocmai urma să publice un articol extrem de negativ la adresa lor.

Hai să zicem că eu cred partea în care influencerii au fost induși chiar și ei în eroare și au prezentat-o ca fiind dermatolog deși nu era, pentru că dacă intrai în 2016 pe site-ul Plush (și din fericire încă putem intra cu Waybackmachine) părea clar că femeia făcea consultații dermato-cosmetice, trata cele mai grave forme de acnee și oferea experiențe dermatologice ”pentru cele mai mari orgolii”! Pentru cine citea pe diagonală și nu se prea pricepea, putea să dea impresia că oferea consultații și tratamente dermatologice. La fel ca retinolul care era de fapt retinil palmitat, experiența PlushBio era marketată ca una dermatologică deși era doar o rudă mai de la țară dar cu mai mulți bani a acesteia.

PlushBio_consultatiedermatolog

Iată cum se descria pe site-ul propriu Ioana Marinescu of House Plushit, Regina Chimiei, Dermatologiei și Cosmeticii internaționale, cea Nearsă în uleiuri prețioase, Protectoarea celor 7 cutii cu cremă bio, Mama influencerițelor, Khaleesi a frumoaselor Plush și fățucilor de pretutindeni.

PlushBio_scandal_dermatoloaga

În plus, am vorbit de-a lungul timpului cu fete care mai ajungeau pe grupurile de skincare după ce folosiseră Plush Bio și în timp ce unele nu văzuseră niciun efect, altele avuseseră reacții alergice severe DAR un număr însemnat avuseseră și experiențe pozitive și rezultate, motiv pentru care mi se pare plauzibil că multe dintre persoanele care au promovat produsele chiar au avut experiențe benigne sau pozitive cu acestea.

Cu toate acestea, influencerii nu sunt chiar aceste făpturi inocente lipsite de orice vină, care doar doreau să își ajute urmăritorii cu niște recomandări, fiecare dintre ei practicând aceeași măgărie care se practică pe scară largă la noi și de către alții, care promovează alte branduri și anume lipsa transparenței în ceea ce privește parteneriatele plătite. Chestie care nu este legală, dar la noi totuși nu se ține cont de asta, că doar de ce să folosească ei butonul de ”Paid Partnership” pus la dispoziție de Instagram când pot să ne aburească cum că așa tam nesam s-a întâmplat să deschidă dulapul dimineața și ce să vezi?! era plin de PlushBio sau de BioOil sau de Fillerina sau ce altceva e pe agenda zilnică de promovat incognito pe sume babane. Nu că ar fi ceva rău ca influencerii să câștige de pe urma muncii lor, din contră! Știu că multe branduri își bat joc de această muncă și atunci când vine unul ca PlushBio și plătește suma corectă, e greu de spus ”pas”. Dar este greșit să induci followerii în eroare intenționat, se numește publicitate înșelătoare. Se fac tot felul de scenarii și regii pentru integrarea cât mai naturală a reclamelor plătite în conținutul influencerului, dar este insultător pentru inteligența followerilor în primul rând și este ilegal în al doilea rând, influencerul fiind pasibil de amenzi usturătoare.

Dacă vrem să ne revoltăm, hai să ne revoltăm deci pe toți influencerii care nu semnalizează corespunzător colaborările plătite! Din ce am văzut eu însă, se întâmplă fix invers, sunt penalizați de public cei care le marchează cinstit. Problema persistă pentru că mulți trăiesc cu impresia că influencerii ar trebui să producă pentru ei doar conținut gratuit și evită să cumpere produsele cu reclamă marcată cinstit, crezând că influencerul doar recită textul furnizat de brand, nu experiența sa autentică și de multe ori chiar așa și este din păcate. Pentru a rupe cercul vicios trebuie să se schimbe multe din toate părțile. Pe de-o parte influencerii trebuie să fie transparenți, brandurile trebuie să învețe să se marketeze altfel iar followerii trebuie educați să conștientizeze că ”there is no such thing as a free lunch”.

Cum pot face rău niște creme dacă sunt naturale/bio?

Multe persoane au fost atrase de marketarea acestor produse ca fiind ”naturale”, ”bio” și atât de inofensive încât se fac din ingrediente pe care le poți chiar mânca! Am văzut cu toții filmulețul (acum șters) în care doamna farmacistă mai punea într-o oală puțină șampanie, mai niște cacao, mai niște miere așa după ochi sau ce mai găsea ea prin cămară și făcea o înghețată de întins pe față cu proprietăți tămăduitoare de ți se deschideau chakrele în direct și curgea salivă din ele.

Tot persoanele care pun botul la această narațiune cu ”ce e natural e mai bun și mai sigur” au fost atât de șocate de reacțiile alergice ale unor persoane la aceste produse încât au tras repede concluzia că sigur au fost introduse în ele substanțe toxice, adică nu poți păți așa ceva de la creme bio, nu?!?
Ei bine, țeapă! Cremele cu extracte naturale și uleiuri esențiale sunt printre cele cu potențialul cel mai mare de a da reacții alergice sau de a provoca iritații ale pielii! Pe de-o parte din cauza bombardării sistemului imunitar cu molecule aromate necunoscute și în cantități mari, pe de altă parte pentru că în lipsa conservanților clasici cum ar fi parabenii neagreați de comunitatea ”bio”, se folosesc alții mai slabi care trebuie folosiți în cantitate mai mare pentru a fi eficienți, crescând astfel si riscul alergenic. Dacă nu sunt conservate corespunzător, produsele se pot dezintegra, pot dezvolta stafilococi și streptococi, care pot pune chiar viața în pericol persoanelor imunocompromise.

Așadar nu este neapărat necesar ca produsele să fi conținut ingrediente care nu sunt legale, ele puteau da reacțiile cu pricina prin simplul fapt că sunt niște creme parfumate abundent și ca orice creme îmbibate în uleiuri esențiale și alte uleiuri de tot felul, pot să dea reacții, de la dermatită alergică de contact, fitofotodermatită, urticarie, iritații ale ochilor, până la agravarea leziunilor acneice pe fondul inflamației și al blocării porilor cu ingrediente foarte ocluzive.
Nu înseamnă că toată lumea va avea astfel de reacții la creme care conțin uleiuri esențiale, dar tot mai multe persoane au o sensibilitate crescută în acest sens și riscul crește atunci când produsele nu sunt formulate corespunzător și când se folosesc cele mai iritante tipuri de uleiuri esențiale: absolut de jasmine, lavandă, ylang-ylang, tea tree, lemongrass, etc.

Totuși, la o inspecție mai amănunțită s-ar fi putut constata că aceste produse nu prea își aveau locul nici pe nișa cremelor bio sau naturale. Când un brand merge în direcția asta, de obicei are o certificare, sa zicem Ecocert, care nu este nici ea lipsită de probleme, dar care presupune totuși că cineva din exterior verifică printre altele o grămada de criterii de siguranță, origine a ingredientelor și etichetare. Produsele PlushBio nu aveau o astfel de certificare sau ceva similar și chiar ar fi fost multe mai ușor de obținut decât Ecocert.

Reacțiile cu pricina nu sunt ceva nemaiîntâlnit totuși. Dacă ar fi să facem un grup unde să invităm persoanele cu acnee tratată la dermatologi reali să își împărtășească experiențele cu siguranță am vedea povești similare. Personal am experimentat atât agravarea acneei în urma tratamentului primit de la dermatolog cât și reacții alergice severe de la produse eliberate pe bază de rețetă și folosite conform recomandărilor acestuia. Acneea este o problemă complexă și complicată. Diferența este că un dermatolog real și bun știe să te ghideze să depășești astfel de probleme și mai ales să îți explice corect ce se întâmplă și să îți seteze așteptări realiste în ceea ce privește rezultatul.

#skinpositivity

În mare, am urmărit tot acest circ detașată, ca pe un reality show, cu popcornul în brațe. Totuși, a existat un aspect care mi-a trezit de fiecare dată o reacție viscerală și anume modul absolut grotesc, senzaționalist și lipsit de orice urmă de empatie în care absolut toată lumea a vorbit în acest timp despre acnee.

Am văzut titluri de genul ”i s-a descompus fața”, ”fețe desfigurate” sau ”arăta ca un monstru” folosite de multe ori alături de imagini ale unor fete cu acnee moderată, nici măcar severă, genul de acnee pe care am experimentat-o și eu pe propria piele dar nu m-am gândit niciodată că aș fi un monstru care ar trebui să nu mai iasă din casă sau a cărei viață este distrusă, cum păreau să sugereze majoritatea acestor relatări.
Din fericire eu am aproape 40 de ani și stima de sine nu îmi este influențată de gura presei, dar mă gândesc cu groază câți adolescenți impresionabili cu acnee specifică vârstei au urmărit acest scandal și au ajuns la concluzia (greșită) că sunt dezgustători, că ar fi bine să nu mai iasă din casă, că li se descompune fața și că li se întâmplă ceva îngrozitor.

rsz_plushbio_mutilate_desfigurate

Sintagmele folosite de multe persoane, uneori chiar de către persoanele cu acnee când își descriu problema, portretizează o imagine de coșmar și amplifică disconfortul psihologic resimțit de către cei care au această boală cronică. Acneea nu este o boală infecțioasă, nu este o consecință a lipsei de igienă, a lipsei de sex sau ce alte mituri persistă încă pe la sate.
Chiar dacă pentru multe persoane vindecarea totală nu este posibilă nici cu cel mai bun tratament dermatologic, în majoritatea cazurilor se poate ajunge la un management bun al problemei astfel încât ea să nu mai reprezinte un inconvenient major.
Disconfortul psihologic pe care îl resimt persoanele cu acnee nu ar trebui deloc neglijat, rata depresiei fiind mai mare în rândul persoanelor care suferă de această afecțiune.
Ideea principală la care aș vrea să rămânem e că se poate trăi bine mersi și cu acnee și fără acnee. Cu un tratament adecvat și un suport emoțional pe măsură, impactul ei asupra calității vieții ar trebui să fie neglijabil.
Ce trebuie să înceteze este acest discurs toxic din media care face ca această boală să pară o tragedie fără soluție și un motiv de excludere din societate!

Dat fiind că acest scandal a deschis o adevărată cutie a Pandorei și mi se pare imposibil să ating toate subiectele într-un singur articol, m-am mai gândit la câteva teme pentru articole viitoare și aș vrea să aflu și părerea voastră.

Alte subiecte pe care mă gândesc să le abordez:
– De ce preferă persoanele cu acnee sfaturi de pe internet și nu consultă dermatologul? Cum găsim un dermatolog bun și de unde știm că am primit un tratament adecvat?
– Ce este ”purgingul” , cum îl deosebim de alte probleme și cum îl gestionăm?
– Cât de reglementată este piața produselor cosmetice și câtă încredere putem avea în produsele de pe piață? Ce putem face noi consumatorii pentru a preîntâmpina următorul PlushGate?
– Cum ne afectează acneea sănatatea mentală și viceversa?
– Cine este în măsură să ne dea sfaturi legate de îngrijirea pielii?

În final, dincolo de aspectele concrete ale acestui caz, care sunt pe cale să fie lămurite de justiție, aș vrea să încercăm să aflăm cum se ajunge în astfel de situații și ce am vrea să se schimbe pe viitor? Oare am putea avea ca alte țări instituții ale statului care chiar își fac treaba? Proceduri simple și eficiente prin care un consumator poate face sesizări? ONG-uri care verifică independent și corect produsele cosmetice de pe piață fără alte interese? Legi mai bune la nivel european? Consumatori care își cunosc drepturile? Influenceri mai transparenți care își respectă followerii?

Vouă ce schimbări v-ar plăcea să vedeți?

Follow:

13 Comments

  1. June 15, 2020 / 9:06 pm

    Foarte bun articol! Ai pus pe final niste intrebari pertinente. Cred ca oamenii prefera sa se trateze de pe internet (atat cat vorbim despre acnee, cat si despre alte afectiuni), din comoditate si saracie. In cazul PlushBio insa as scoata saracia din ecuatie pentru ca pretul cremelor e nejustificat. Cine isi permite sa cumpere creme PB isi permite sa ajunga la un dermatolog si ramane cu o suma suficienta pentru a-si cumpara produse decente.

    Mai departe, referindu-ma la cea de-a 3a intrebare a ta – eu cred ca vina majora in scandalul asta o au autoritatiile si lipsa lor de reactie. OK, nu au suficiente resurse ca sa monitorizeze tot ce e pe piata, inteleg. Dar cand vin persoane si reclama ba la TAC, ba la ANPC si ei nu fac nimic devine problema lor. Si nici nu cred ca ar putea sa se planga de lipsa reglementariilor din Romania, pentru ca exista destule la nivel European. Ar putea macar sa le copieze si sa incerce sa le aplice pe alea.

    Cat despre influenceri, eu sunt de partea lor de cele mai multe ori. Cred ca trebuie platiti pentru munca lor pe masura, dar cred cu tarie ca orice colaborare trebuie mentionata din start, precum o fac cei din afara. Ca e reclama, ca sunt produse doar primite cadou, e important sa mentioneze. Daca eu am increde intr-un influencer ii voi urma ideile chiar daca a fost platit pentru a imi vinde o crema, daca eu cred ca persoana X stie ce vorbeste si nu imi vinde gogosi doar pt ca primeste un comision baban.

    • silvia
      Author
      June 16, 2020 / 5:52 am

      E clar că sărăcia nu putea fi principalul motiv în cazul produselor PlushBio, deși sunt convinsă că au fost cumpărate și de multe persoane pentru care prețul nu era neapărat neglijabil, doar pentru că s-au convins singure că aceea e soluția minune pentru tenul perfect mult visat si merită orice investiție.

      Partea cu autoritățile este destul de complicată. Cred că au fost extrem de puține plângeri la OPC de-a lungul timpului pentru că pe de-o parte românii nu au încredere in autorități și pe de altă parte din ce am mai vb cu lumea, madam Plush se oferea rapid să îi despăgubească pe cei nemulțumiți. Parte din procedura plângerilor la OPC e că trebuie să demonstrezi că ai incercat să te înțelegi amiabil cu cel care te-a păgubit și că acesta a refuzat.
      Apoi alte autorități gen DSP vin și verifică doar chestii banale gen că se respectă normele de igienă. Alții gen RAC sau pe unde mai poți face plângeri probabil nu au oameni specializați care să înțeleagă subtilități gen marketing claims si de ce retinil palmitat nu e acelasi lucru cu retinol.

  2. June 16, 2020 / 6:33 am

    Cel mai pertinent articol scris pe subiect! Nu as fi avut nimic de adaugat.
    La subiectul influcneri, e groasa treaba de ambele parti.
    Am avut sansa sa vad cum este de fiecare parte si niciunde nu e roz.
    Cea mai mare problema ar fi undeva la mijloc. Brandul si daca iti trimite ceva gratis fara a fi platit, vrea sa fie promovat pozitiv evident, nu doreste sinceritate. Pai si atuci de unde autenticticitate?
    In cadrul unei colaborari am primit cateva produse din care unele nu mi-au placut, ba chiar m-au iritat, fiind vorba de produse cosmetice. Am mentionat faptul ca nu mi-a placut produsul. Evident a fost si ultima colaborare cu agentia. 🙂

    • silvia
      Author
      June 16, 2020 / 7:55 am

      Yep, cunoastem. Cand sunt branduri care au pretentia sa le pupi talpile pentru 3 creme gratis nu ma mir deloc ca atatia influenceri au semnat cu Plush care macar platea bine LOL.
      Brandurile care sunt smart isi dau seama ca promovarea asta cu ridicat in slavi si vai ce minunate sunt toate cele 100 de produse pe care le folosesc nu are cum sa mai prinda mult timp la public, care incepe si el asa incet incet sa se destepte si pe la noi.

  3. Alina
    June 16, 2020 / 7:59 am

    Si pentru mine a fost suparator limbajul folosit pentru a descrie acneea in diferitele ei forme, in spatiul public., Atat de catre cei afectati, cat si de catre reprezentantii media. Total iresponsabil. De asemenea nu am apreciat faptul ca in comentariile pe aceasta tema din ultimele luni au fost foarte putine referinte la ingredientele concrete folosite, formulari si limbajul de marketing folosit de brand (apelul la natura), Daca ar fi fost cerute parerile unor experti in domeniu ar fi fost o oportunitate foarte buna de educare a publicului larg pe tema formularilor cosmetice in general. Cred ca din pacate presa si media au ratat complet aceasta ocazie si publicul are zero educatie in plus si nu este cu nimic mai pregatit sa aleaga mai bine comestice in viitor. Totusi la publicul tanar prezent pe internet am constatat un pic mai mult scepticism legat de reclame, marketing. Sper ca asta sa mearga intr-o directie buna. Cu siguranta am avea nevoie de reglementari mai clare si bune in domeniu si ca ele sa fie si implementate.

    • silvia
      Author
      June 16, 2020 / 8:53 am

      Nici eu nu am inteles prea bine de ce unii dintre cei care au pretins ca fac jurnalism de investigatie nu au facut macar un minim de investigatie in directia asta. Hai ca poate specialisti in formulari cosmetice sunt mai greu de gasit ca nu prea avem, dar cred ca si un dermatolog decent ar fi putut sa lamureasca multe aspecte. In putinele instante in care am vazut interventii ale dermatologilor au fost intrebati sau au spus chestii super generale, de genul “da, daca aveti probleme cu acneea ar trebui sa consultati un dermatolog.” Like no shit! Revolutionar! 😀

  4. June 16, 2020 / 8:22 am

    Foarte la obioect articolul tau. Din pacate nu am citit prea multe articole atata de bine informate pe seama scandalului si chiar imi place ca am gasit ceva ce spune lucrurilor pe nume fara a exagera.
    Eu personal am folosit pe baza de colaborare cu cei de la PlushBio, cateva produse. Aveam o acnee moderata, cateva pete acneice si nimic mai mult.
    Inainte de a le folosi facusem o eczema periorala si pentru putin timp crema tryple hyal parea ca isi face efectul. Am folosit si apele micelare care mi-au placut insa uleiul cicatrizant si crema printesa japoneza le-am folosit foarte putin si le-am plasat mamei careia i-au placut. Crema cu Spf a fost ok, am folosit-o des ca baza de machiaj fara repercursiuni pe termen scurt sau lung.
    Nu vreau sa evidentiez o legatura de cauzalitate intre folosirea cremelor Plush si aparitia si dezvoltarea eczemei pentru ca nu o pot demonstra, mai ales ca o aveam inainte, dar cert e ca in septembrie, la doua luni de la folosirea cremelor am ajuns la dermatolog. Dupa 3 luni de tratamente cu antibiotioce si antifungice prescrise de dermatolog , eczema nu mi-a trecut, ba, dimpotriva reaparea la cateva zile dupa finalizarea tratamentului. Abia dupa inca 6 luni de zile de tratament la un alt dermatolog am reusit sa scap definitv de eczema iar acum fata imi e mai curata ca niciodata, fara pete ci doar ocazionalele cosuri pe care folosesc local crema Duac prescrisa tot de medic.
    Ce vreau sa zic e ca atunci, in 2019 cand le-am folosit eu, nu as fi putut spune ceva rau de ele in urma folosirii lor pe tenul meu. Si nu pot spune asta nici acum, dar cu siguranta acum nu le-as mai folosi avand in vedere cat de prost au gestionat scandalul.
    In plus, plush sau fara plush, nici cu primul dermatolog nu am avut cea mai placuta experienta, Probabil ca greseala mea e ca nu am mers din prima la dermatologul la care trebuia si am sperat ca problema nu se poate agrava.
    Cu alte cuvinte, am gasit articolul tau foarte bun asupra acestei probleme si imi pare bine ca nu ai hotarat sa taci si sa scrii toate astea pe blog.
    La cat mai multa inspiratie!

    • silvia
      Author
      June 16, 2020 / 9:05 am

      Mersi pentru feedbackul tau! Cu siguranta o crema bogata in uleiuri esentiale nu are cum sa ajute o eczema, cred ca asta poate confirma orice dermatolog, ba uneori ar putea chiar sa o si cauzeze dar desigur ca este greu de demonstrat cauzalitatea. Si chiar daca ar putea fi demonstrata, daca produsul contine o avertizare in acest sens si atata timp cat nu provoaca neplaceri unui numar insemnat de persoane, nu poate fi interzis la vanzare, pentru ca pana la urma si la alune sunt persoane alergice dar asta nu inseamna ca majoritatea persoanelor au alergie la alune.
      Crema cu SPF de la Plush este a shitshow of its own in opinia mea. Vad ca este inca la vanzare deci as vrea sa vad ce laborator independent a testat produsul si a concluzionat ca are SPF50+ si ca respecta normele europene in privinta protectiei UVA si in privinta labelingului de filtre nano. Pentru ca uitandu-ma la ingrediente asa din avion eu nu vad cum e posibil. Si cand vorbim de protectie solara e ceva foarte serios, e un produs pe care oamenii se bazeaza sa ii protejeze de cancer de piele. Cred ca ar fi criminal sa descoperim ca acel SPF nu este de fapt SPF50 si nu respecta recomandarile UE, nu?

      • June 16, 2020 / 3:08 pm

        Acum ca ai spus cele de mai sus despre crema SPF sa stii ca am observat o depigmentare usoara si locala a pielii. M-am bazat ca e SPF 50 pentru ca am folosit la acel moment un exfoliant de la Paula’s Choice. NU am facut legatura dintre produs si efect pentru ca m-am bazat ca e ceea ce se considera a fi si am pus usoarele decolorari pe seama schimbarii de clima. Culmea ca acel moment a coincis cu un mini concediu.
        Sincera sa fiu nici macar nu m-am gandit sa pun la indoiala ca ar fi altceva pentru ca nu ma gandeam ca cineva, in 2020, ar putea aparea cu un produs pe piata, sa il vanda atat de scump de atata timp, sa fie promovat de fete celebre, fara sa fie certificat, fara sa se fi efectuat teste in laborator si sa fie sub radarul tuturor institutiilor menite sa ne protejeze ca sii consumatori.

  5. Nicole
    July 2, 2020 / 8:16 am

    Un articol foarte bun. Temele propuse spre abordare in viitor suna foarte bine, mai ales: “Cat este de reglementata piata produselor cosmetice si cata incredere putem avea in produsele cosmetice. Ce putem face noi consumatorii pentru a putea preintampina urmatorul PlushGate” si “Cine e in masura sa ne dea sfaturi despre ingrijirea pielii?”. Abia astept astfel de articole!

    • silvia
      Author
      July 2, 2020 / 8:50 am

      Mersi de feedback! Voi incerca sa impartasesc cu voi curand ce am aflat din documentarea mea legata de legislatie si reglementarea produselor cosmetice!

  6. Alexa
    August 4, 2020 / 6:11 am

    Felicitări pentru articol, dacă ar fi avut un dram de decență doamna „fățucă-pseudo docteur extraordinaire” ar fi apelat la serviciile de PR ca să atenueze conflictul, în schimb a făcut ce se practică pe plaiul mioritic: a ascuns rahatul sub preș. Nu i-am acordat importanță brandului deoarece nu mi-a prezentat încredere o doamnă care folosește diminutive, uleiuri esențiale și bio-shmio, ea arătând ca un manechin de testare pentru proceduri estetice deplorabile. O atitudine execrabilă au avut influencerii de proastă calitate care nu au coloană vertebrală. Am avut ocazia să lucrez în industrie și cea mai onestă descriere venită din partea clienților (big brands) a fost: „-Fripturiști și fripturiste”. Trecând peste răutăți, da, confirm că acneea este o boală care trebuie tratată cu delicatețe, răbdare, un dermatolog competent și, acolo unde este cazul, o consiliere psihologică. M-am confruntat cu o acnee moderată spre severă declanșată din neant, eu având chiar și în perioada de pubertate un ten impecabil, purtând spf ca o maniacă. Am primit sugestii peste sugestii, de la tea tree oil până la scrub cu miere și bicarbonat de sodiu, de la sex aprig la diete cu apple cider vinegar. Am ignorat sugestiile și am căutat un dermatolog. Asta după aproape șapte luni de agonie, de frică, de furie împotriva mea și de neputința de a ieși afară din casă fără un strat de tencuială. Mi-a afectat sănătatea mentală în asemenea hal încât ajungeam de la muncă doar ca să pot plânge liniștită sub duș. Tremuram când era nevoie să mă trezesc dimineața. Long story short, am avut șansa de a găsi un doctor dermatolog minunat, pertinent și competent. Mi-a spus de la început să nu am așteptări miraculoase, să am răbdare și să mă ocup de lucruri care îmi fac plăcere (cărți, călătorii, prieteni) pentru a diminua gândurile constante despre acnee pe care orice om care s-a confruntat cu problema știe că le are în fiecare milisecundă. Am fost și la câteva ședințe de terapie în care am discutat despre imaginea pe care credem că o proiectăm în jurul nostru și cum ne fabricăm o altă variantă atunci când suntem vulnerabili. Îmi cer scuze pentru mesajul luuung. Sunt multe de spus, multe de învățat, iar subiectele propuse de tine sunt excelente. Vreau să te citesc în continuare. O zi minunată!

    • silvia
      Author
      August 4, 2020 / 7:19 am

      Hey Alexa, iti multumesc tare mult pentru feedback! Asa este, drumul cu acneea poate fi foarte frustrant si anevoios, e bine sa abordam problema din toate directiile ca sa avem macar sentimentul de control asupra situatiei daca nu chiar un control real. 🙂 Cert este ca discut zilnic cu persoane care au scos-o la capat cu acneea, atat incat sa fie ceva tolerabil macar, cum e si cazul meu, chiar daca nu e o vindecare completa. Deci nu e cazul sa dispere nimeni si sa apeleze la samani si leacuri minune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.