Aha
in sfarsit a deschis Hilu topicul.
In Ontario e asemanator cu ce descrie Hilu, sunt doar niste diferente mici. Cum e la voi liceul de la clasa a 7-a si sunt doar 5 ani? Sunt doar 11 clase? Si aici, clasele 7-8 sunt incadrate la junior highschool, dar sunt scoli separate, liceele sunt in alte cladiri. Astia fac franceza din clasa 1 (cu exceptia scolilor catolice, unde incep prin clasa a 4-a), dar e cand ajung in liceu abia stiu cateva expresii de baza in franceza.
Cel mai tare m-a deranjat la scoala elementara faptul ca nu-i invata sa gandeasca logic, deductiv. Asa cum a spus si Hil, sar aiurea prin manualul ala de matematica, fac de toate si nu aprofundeaza nimic, anul urmator le repeta.
Nu trebuie sa memoreze absolut nimic, ceea ce nu e bine, sunt in extrema cealalta, fata de noi, care aveam, vorba lui Iepuras de invatat comentariile alea idioate si tone de alte texte. Notele pana la clasa a 8-a sunt bullshit, scuzati exprimarea. Vine copilul acasa cu teste facute 100%, iar nota finala la materia respectiva este B, B+. Si-atunci, tu, ca parinte (roman
) esti
wtf???
Ca sa afli ca B este foarte bine, inseamna "meet provincial requirements", si A de fapt se da pentru "exceed requirements" dar nimeni nu este in stare sa explice ce anume, concret trebuie sa faca elevul sa ia A (nici profesorul, nici elevul), si la urma urmei este foarte subiectiv, fiecare profesor noteaza dupa cum il duce capul. Si ca sa dau exemplu concret, fiu-meu cel mic a fost inaintea materiei la mate cam tot timpul. Intr-un an, profesoara i-a dat B la mate, spunand ca el face prin alte metode decat ce ii invata ea la clasa (el fiind avansat). Anul trecut, profesorul a fost de-a dreptul incantat, a avut numai A si A+ la matematici (nota la matematica este impartita in 3-4 note pe trimestru: geometrie, numeration, algebra, data management etc). De la clasa a 7-a, notele sunt in procente, dar in clasele 7-8, principiul de notare este acelasi ca si pana atunci. Ei, si in liceu, se schimba complet sistemul, e diferenta mare intre clasa a 8-a si a 9-a. Este mai apropiat de ceea ce stim noi din facultate, anul este impartit pe semestre, au 4 materii/semestru (8 materii pe an), in fiecare zi au aceleasi 4 materii.
Cand termina cate un unit, dau test, care e un procent din nota finala. Un procent e format din nota primita pe tema de casa, si, bineinteles, procentul mai mare e examenul final (au 2 sesiuni: iarna si vara). Liceul e impartit pe nivele, materiile ti le alegi in functie de ce vrei sa faci mai departe, daca vrei sa mergi la universitate, iei materiile la nivel academic, nivelul destinat colegiilor se numeste applied, iar nivelul essential este cel destinat elevilor care se multumesc cu liceul. Teoretic, bineinteles, ca pana in cls. a 12-a se pot intampla multe, unii abandoneaza liceul (indiferent de nivelul la care sunt). Sa mentionez ca materiile le poti lua amestecate, una la nivel academic, alta applied etc.
Astept sa vad cum va fi mai incolo, deocamdata din ce am vazut semestrul asta, liceul e totusi mai ok decat clasele 1-8, dar problema este ca nu sunt obisnuiti cu ritmul asta, fiu-meu zicea ca dupa cateva saptamani, erau destui copii care vroiau sa se mute de la academic la pplied pentru ca au vazut ca nu fac fata.
De scoala privata nu s-a pus problema la noi, in primul rand ca nu ne putem permite sa platim 10,000 $/an de copil numai taxa de scolarizare, si apoi, ajung la aceleasi facultati cu cei veniti din scolile publice si catolice. Nu spun, asa cum zice si Hil, au baza mult mai solida, dar eu zic ca daca sunt constiinciosi si perseverenti, fac fata si cei din sistemul public, fara probleme. I-am dat in schimb la kumon (o scoala privata de matematica si engleza, de dupa-amiaza, ai mei sunt la matematica acum, amandoi), mai mult pentru ca am vrut sa le creez obiceiul ca au de studiat in fiecare zi. Si chiar ii ajuta mult, vad acum in special la cel mare, care e in liceu.
Am sa mai scriu mai multe mai tarziu, asta l-am inceput de aseara, dar am pierdut conexiunea la internet.