Erorile de logica dauneaza grav frumusetii

Mi se intampla tot mai des in ultima vreme sa am dureri de cap cand aud in jurul meu afirmatii de genul: “E natural deci nu imi poate face rau”, “Foloseste crema asta, o prietena asa a scapat de acnee!”, “Bunica nu folosea creme si avea tenul perfect”, “Am citit eu intr-un studiu ca e asa”, “Pana si vedeta X foloseste produsul asta!”, etc. Si pentru ca nu pot pur si simplu sa tac si sa las omul in prostia lui, ma lansez in tot felul de discutii aprinse si in general fara finalizare, incercand sa demonstrez omului ca argumentele lui sunt complet lipsite de logica. Rezultatul e unul foarte frustrant de ambele parti si mai ales consumator de timp pentru mine. Asa ca am decis sa scriu aici ce am pe suflet si de acum de fiecare data cand mai aud cate o duda de genul asta, pac! i-am servit omului linkul si ma retrag in glorie sa fac altceva mult mai interesant cu timpul meu.

Daca ai impresia ca trebuie sa fii foarte prost sa faci erori de logica, tocmai ai facut o eroare de logica! Cu totii facem astfel de erori aproape zilnic pentru ca asa este scris codul in acest computer urias care este creierul nostru. Aceleasi preconceptii cognitive care ne ajuta sa procesam mai bine si mai eficient informatii sunt cele care ne si predispun la erori grave de logica.
In mod paradoxal, faptul ca in ziua de azi avem atat de mult acces la informatie nu ne ajuta in acest sens, pentru ca intervine preconceptia confirmarii (confirmation bias) care ne ingusteaza orizonturile si ne face sa gasim doar informatii care sa sustina ideea gresita de la care am pornit initial. Dar pentru ca acesta este totusi un blog de Fashion & Beauty, nu doar un blog in care fac eu in general pe desteapta, nu voi intra acum in detaliile acestui subiect extrem de vast. Ma voi rezuma doar la cateva idei gresite pe care le-am tot auzit vehiculandu-se in jurul meu si care au legatura directa cu subiectul care ne pasioneaza atat de mult: frumusetea.

 appealtonaturefallacy

1.  E natural deci nu are cum sa imi faca rau

Apelul la natura este una din cele mai frecvente erori de logica de care ma lovesc in conversatiile zilnice si care dauneaza cel mai grav, atat frumusetii cat si sanatatii sau buzunarului. Iar ramificatiile problemei sunt nenumarate. Exista persoane care platesc triplu pentru un produs cosmetic, doar pentru ca scrie pe el “100% natural” ca si cum asta ar fi vreo garantie a calitatii. Mai exista persoane care in loc sa isi trateze problemele tenului le agraveaza folosind tot felul de uleiuri esentiale, zeama de lamaie, zat de cafea sau alte substante “naturale” dar extrem de iritante pentru ten. Sau mai exista acei puristi care duc totul la extrem si pur si simplu nu mai folosesc niciun produs de ingrijire sau makeup pentru ca nu e natural si oricum bunica nu folosea nimic si avea tenul perfect.

Cel mai bun exemplu pentru a contracara apelul la natura este dupa parerea mea cel cu matraguna sau cel cu ciupercile otravitoare. Exista multe exemple de plante care consumate in stare naturala te pot chiar omori foarte usor, asa ca argumentul ca tot ce e natural e bun pentru organism nu prea are logica.
De aici nu rezulta nicidecum ca “natural” inseamna neaparat “daunator”. Exista multe substante naturale, extracte din plante si uleiuri folosite cu mare succes in cosmetica si pe care le utilizez si eu de mult timp, cum sunt de exemplu: aloe vera, argila, uleiul de cocos, uleiul de jojoba, etc. Dar nici macar acestea nu sunt bune pentru oricine, oricum, oricand si nu sunt in niciun caz niste potiuni miraculoase care pot rezolva orice problema.

Pentru a putea sa alegi ce e bun si ce nu din varietatea de produse pe care companiile incearca sa ti le bage pe gat cu diverse tactici de marketing, trebuie sa ai niste cunostinte de baza despre ingrediente, sa te informezi din sursele potrivite, sa pui periodic la indoiala tot ce stii si mai ales sa iti cunosti foarte bine tenul!

 

appealtoauthorityfallacy

2. E adevarat pentru ca am citit un studiu

Unii oameni traiesc cu impresia ca studiile astea reprezinta un soi de litera de lege sau le pot folosi ca argument suprem pentru a-ti inchide gura in orice conversatie. Daca au citit un studiu care demonstreaza, daca au descoperit cercetatorii britanici, daca le-a spus doctorul sau vreo supervedeta de la TV (sa zicem Dr.Oz), problema nu mai merita discutata si numai un nebun ar pune la indoiala informatii din asa surse serioase.
Apelul la autoritate este o eroare de logica destul de comuna si greu de combatut, dar la o analiza mai atenta este destul de evident ca validitatea unui argument nu decurge din credibilitatea sursei.

Companiile producatoare de cosmetice stiu insa foarte bine ca oamenii sunt predispusi sa cada prada acestei erori de logica si de multe ori manipuleaza in avantajul lor datele studiilor pe care mai apoi le citeaza. Daca dorim sa luam in considerare un studiu, trebuie in primul rand sa vedem cine a comandat acel studiu. In general ele sunt platite chiar de catre brandurile care produc respectivul produs si atunci posibilitatea ca datele sa fi fost manipulate astfel incat sa rezulte ce si-a dorit brandul sunt destul de mari. In al doilea rand trebuie sa avem in vedere esantionul pe care s-a facut studiul, perioada de timp si alte date semnificative. De multe ori descoperim ca o crema a fost testata timp de o luna de zile pe 20 de persoane si s-a tras concluzia fabuloasa ca “80% dintre persoane au constatat o imbunatatire a fermitatii pielii”. Ceea ce in traducere inseamna ca 20 de persoane au primit o crema gratis si dupa o luna au fost rugati sa completeze un chestionar. Unora li s-a parut ca fermitatea pielii a fost imbunatatita iar noi trebuie sa ii credem pe cuvant ca nu au fost deloc predispusi sa “zica de bine” despre un produs primit moca sau ca fermitatea pielii este ceva strict masurabil in procente. (Citeste AICI despre cum poti pacali milioane de oameni sa creada un studiu inventat de tine).

Iar faptul ca doctorii sau anumite vedete si persoane pe care le consideri tu autoritati in anumite domenii au propriile interese pentru a promova anumite produse, cred ca este la mintea cocosului. Dermatologul la care mergi nu iti recomanda intamplator sa folosesti cutare crema si nu iti da o mostra gratuita pe care a platit el bani din buzunarul lui. Evident ca are anumite contracte si interese materiale pentru a promova anumite produse, pentru a recomanda anumite farmacii, pentru a scrie anumite retete.
Asta nu inseamna ca ar trebui acum sa nu mai citim studii sau sa nu mai mergem la medici. Pana una alta studiile serioase sunt singurele busole care ne pot ajuta sa navigam in oceanul acesta de informatii si afirmatii false cu care suntem bombardati si spalati pe creier zilnic. Iar medicii chiar sunt in general persoane foarte bine pregatite pe domeniul lor, dar asta nu inseamna ca detin adevarul suprem, ca nu pot fi partinitori sau ca nu pot cadea ei insisi prada unor erori de logica.

beauty-blogger

3. E un produs bun pentru ca am citit pe un blog

Acum o sa spuneti ca imi bat singura cuie in talpa pentru ca am de gand sa va sfatuiesc sa nu mai puneti botul la tot ce cititi zilnic pe bloguri. Dar adevarul e ca ar trebui sa fie logic pentru toata lumea faptul ca blogurile prin natura lor pot contine doar pareri subiective. Daca spun pe blog ca am incercat cutare crema si pentru mine a facut minuni, concluzia se bazeaza doar pe experienta mea implicit subiectiva cu acel produs, aplicat pe tipul meu de piele care nu este in niciun caz identic cu tipul tau de piele chiar daca uneori ai impresia ca este asemanator.
Pe langa acest aspect, trebuie sa aveti in vedere ca cele mai multe bloguri sunt de fapt niste business-uri, iar persoana din spatele blogului are de multe ori un interes financiar clar pentru a prezenta pozitiv anumite produse. Se intampla multe chestii pe un blog care nu sunt deloc transparente pentru cititor: advertoriale, plasare de produse primite gratuit, linkuri de afiliat, promovarea propriilor produse, etc.

Si atunci ce e de facut in situatia asta? Reclamele de la TV si din reviste va duc cu zaharelul, doctorii nu detin adevarul suprem, blogurile mai denatureaza si ele realitatea, experienta vecinei de la 4 nu e relevanta…cum sa mai decizi in conditiile astea ce creme si sampoane sa alegi dintre miile de produse care iti promit toate marea cu sarea? Din pacate nu am o reteta minune si recunosc ca si mie imi este greu sa filtrez zilnic atata informatie. Incerc totusi sa citesc doar bloguri care au continut de calitate si se focuseaza mai mult pe asta decat pe monetizare (sa ai pretentia ca un blog sa nu faca bani din nimic e absurd, deci echilibrul este cheia). In plus mai consult si baze de date cu reviewuri de la foarte multi utilizatori, cum este si www.makeupalley.com, in ideea ca daca 1000 de oameni spun despre un produs ca este bun, sansele ca el sa imi priasca si mie cresc simtitor. Totusi, doar pentru ca un produs e popular si multa lume spune despre el ca este bun nu inseamna obligatoriu ca este asa sau ca va fi bun si pentru mine. Complicat.
Stiu ca multa lume consulta Beautypedia ca pe un soi de biblie inainte de a cumpara orice produs. Nu spun ca nu este o sursa buna pentru a afla informatii despre diverse produse si ingredientele lor, dar sa nu uitam totusi ca Beautypedia este o platforma Paula’s Choice, unde evident ca produsele de 5 stele sunt mai mereu cele de la Paula’s Choice si aproape niciodata cele ale concurentei directe. Asa ca dupa parerea mea, merita consultata Beautypedia pentru a invata mai multe despre ingrediente si cum sa analizam un produs cosmetic, dar nu trebuie sa luam tot ce scrie acolo drept litera de lege.

Aceste rationamente gresite sunt doar cateva din multele erori de logica pe care le facem cu totii zilnic, oricat am fi de inteligenti sau instruiti. Cel mai dificil este sa invatam sa analizam cu un ochi sceptic toate informatiile cu care suntem bombardati zilnic si sa nu cadem prada distorsiunilor de confirmare (confirmation bias). E necesar sa fii suficient de curajos incat sa vrei sa afli adevarul, chiar daca tendinta naturala este de a cauta informatii care sa iti confirme ceea ce tu vrei sa crezi deja si adevarul este de multe ori neplacut sau te obliga sa iti schimbi conceptii adanc inradacinate.

Astept sa imi scrieti intr-un comentariu mai jos care sunt erorile de logica de care va loviti cel mai des, ce argumente de acest tip va scot din sarite si daca aveti curaj poate chiar sa recunoasteti ce greseli de acest tip ati comis si voi de-a lungul timpului.

Follow:
  • Salut Silvia! M-ai vizitat pe blogul meu si iti intorc vizita :))

    Pana acum am folosit cosmetice facute de mine…aici unde locuiesc nu exista Sephora/ Douglas/ etc asa ca nu am acces la mostre si trebuie sa fiu sigura ca ceea ce voi cumpara mi se va potrivi.

    La cleanser a fost usor pt ca am primit de pe beautybay o mostra Mario Badescu si pentru ca mi-a placut si nu imi usuca tenul l-am cumparat, pentru tratamentul de ingrijire am ales produse Perricone si stau ca pe ghimpi ca nu au ajuns inca..am ales gama Perricone deoarece bunul doctor are exact filozofia mea de viata si pt un MD are informatii foarte foarte bune care de obicei se regasesc in tabara ‘adversa’ gen Mercola (pe care de altfel il si recomanda) asa ca parctic am ales produsele lui pentru ca are o gandire holista, sper sa nu regret :))

    In rest ma orientez la branduri mai naturale gen Ren, Apivita, Pai.
    Nu mereu functioneaza, de ex de la Apivita am un serum care imi place dar mastile nu mi-au placut.

    • Hello Luiza.
      Uite pentru ca tot ai pomenit de Mercola si am zis eu la finalul articolului sa ne recunoastem pacatele, recunosc ca am fost si eu printre cei care au pus botul la vrajelile pseudostiintifice ale Dr.Mercola, mai pe la inceputurile lui cand intentiile de a-si marketa propriile produse nu erau asa evidente.
      Daca vrei sa ai si o alta perspectiva asupra individului si sa hotarasti tu apoi ce concluzii tragi, iti las aici cateva linkuri care pe mine m-au ajutat sa ma luminez. Principala vina pe care i-o gasesc si pentru care in ochii mei este un criminal are legatura cu miscarea asta cretina anti-vaccinuri ce a impanzit internetul si care a inceput deja sa aiba urmari negative foarte nasoale.
      Cel mai relevant citat din articolele de mai jos care imi pare mie ca subliniaza ipocrizia acestui asa-zis doctor : “Basically, everything causes cancer — except, apparently, Mercola’s top-secret way to prevent cancer: using tanning beds.”

      http://nymag.com/scienceofus/2015/03/23-more-things-dr-mercola-has-said-cause-cancer.html
      http://www.quackwatch.com/11Ind/mercola.html
      http://theness.com/neurologicablog/index.php/joseph-mercola-misinformation-and-fear-mongering-about-vaccines/
      http://skepdic.com/mercola.html

      • Hello Silvia!
        Stiu ce se spune despre Mercola si despre medicina alternativa in general.
        Mercola e un quack pt ca vinde produse..un MD care iti baga pe gat pastile pt care ia comision oare ce o fi? :))

        Mercola e un tip comercial, are informatii bune dar un pic superficiale, eu de ex ma ghidez dupa Chris Kresser, Paul Jaminet, Datis Kharrazian.

        L-am dat ca exemplu pentru ca era mentionat in cartea lui Perricone, nu sunt fan infocat dar nici nu il consider quack, adica la el pe site nu am gasit informatii suficient de profunde pentru ce si cum sa fac cu hipotiroidismul meu, din acest motiv nu e in topul preferintelor mele.

        Experienta mea e ca am niste probleme de sanatate pe care le mentin ok cu invataturile de la acesti quacks..fara efecte secundare, intr-adevar in ziua de azi e scump sa mananci sanatos dar depinde si ce prioritati ai si mai cu seama ce alternative ai, pentru mine medicina alopata nu (mai) e o alternativa pentru ca nu am avut rezultate, ba dimpotriva numai efecte secundare de la pastile, pe cand prin principiile medicinei alternative cred ca o sa si depasesc problemele cu tiroida…asa ca eu ma bazez pe cum se simte organismul meu si nu pe ce scrie opozitia (despre care nu stiu cine e, cine scrie si mai cu seama ce interes are, ca sigur nu are ca interes sanatatea mea) si chiar ma simt bine dupa stilul asta de viata pe care mi l-am construit dupa ce am petrecut ore intregi pe net citind la “sarlatani”.

        De la Mercola de ex am proteina din zer fara arome, imi place, am si proteina din zer de la Vital Whey, ambele sunt bune de la vaci grass fed si netratate cu hormoni si nu stiu pe care o voi alege in continuare.

        Te pup si daca nu suntem de acord pe acest subiect nu inseamna ca suntem dusmance :))

        • Luiza sunt perfect de acord sa nu fim de acord. :))
          Eu il consider pe Mercola un quack periculos tocmai pentru ca multe din chestiile ce le propovaduieste sunt adevarate si de bun simt. Si atunci e foarte usor sa asimilezi informatiile la gramada, cele false si cele adevarate, considerand sursa de incredere.
          O dieta sanatoasa de exemplu face intr-adevar minuni si anumite tipuri de diete fac minuni pentru diverse probleme de santate, chestie sustinuta si de multe studii stiintifice serioase. Si aici intram iarasi pe taramul erorilor de logica si cadem in capcana generalizarii. Mai exact, daca Mercola a prezentat X informatii adevarate la el pe site nu inseamna ca restul afirmatiilor nu pot fi false. Orice quack cat de cat sofisticat stie sa amestece adevarurile cu vrajelile suficient incat sa zapaceasca de cap orice om inteligent.
          Dar noi internautii in general facem foarte mult cherry picking ca nu avem timp sa citim atata informatie si atunci alegem doar ce ne convine din tot ce am putea de fapt sa aflam.

  • Oana eu nu prea cred nici aceste generalizari, cum ca toti fac si ca toti primesc si fac doar reviewuri pozitive. Sunt o multime de bloggeri care si-au construit imaginea pe reviewuri cinstite si produse cumparate in mare parte din propriul buzunar (De ex. Wayne Goss). Problema nu este insa ca bloggerii primesc produse gratuite, ceea ce mi se pare foarte normal. Daca eu primesc un produs gratuit si sunt foarte incantata de el, de ce sa nu scriu despre el? Problema apare atunci cand bloggerii scriu exclusiv despre produse primite gratis si exagereaza in mod pozitiv reviewurile, ceea ce se intoarce impotriva lor in timp, pierzand din credibilitate.
    Iar cu makeupalley iarasi nu e litera de lege. Mi s-a intamplat sa am niste produse care imi placeau mult de tot si care pe makeupalley aveau mai mult reviewuri negative. Pana la urma tot pareri subiective sunt si pe makeupalley si nimeni nu poate prevedea care va fi experienta ta concreta cu un produs. Poti fi tu parte din acei 1% pentru care produsul provoaca alergii, cum am patit eu cu Peroxidul de Benzoil, care pentru foarte multe persoane a facut miniuni in ceea ce priveste acneea. Nu inseamna ca persoanele respective minteau sau aveau vreun interes, inseamna ca pur si simplu experienta mea cu produsul e diferita de a lor. 🙂

    • oana t

      De acord ce zici cu makeupalley. Sunt convinsa ca sunt exceptii. Oricum, makeupalley e cum a zis si tu… speri ca daca a functionat un produs pentru 1000 de oameni va fi ok si pentru tine.
      Si e normal ca bloggeri sa primeasca produse gratuite. Dar parca cei care fac review-uri pe bune sunt tot mai putini. Sincer parca acestia sunt deja exceptia. Uite de exemplu in Romania cu cremele de la Fereto. E ultimul exemplu pe care mi-l amintesc. Pana nu le-au trimis bloggeritelor nu am prea vazut nicaieri. E normal sa isi faca asa reclama. Dar la toate fetele le-au trimis seturile deodata si toate au postat la interval foarte mic una de cealalta review-uri cu texte 80% la fel. In momentul in care se vede clar ca o crema e abia scoasa din cutie, sau nici macar nu ai bagat degetul in ea, cum poti zice ca e super? Un produs de ingrijire al tenului trebuie folosit de mai multe ori ca sa poti zice ca intr-adevar functioneaza. Nu doar sa te dai o data cu el.
      Si mai dau un exemplu de promovare tampita. Acum catva timp (nu mult) Alina Ceusan a fost sponsorizata de Lipton sa le faca reclama la ice tea. Dupa ce ca toata postarea era ca un comunicat de presa/reclama (sigur nu era scrisa de ea), mai avea tupeul sa zica ca ice tea de la lipton este sanatos :)) . Pai cum sa fie sanatos? Sanatos e cand iti faci tu bautura acasa, nu cand o cumperi imbuteliata cu 1 kg de zahar in ea, plus alte porcarii. Deci e ca si cum ar zice… am primit banii.. scriu ce imi zic ei.. si voi sunteti niste fraieri si trebuie sa ma credeti pe cuvant.

      • Hahahaha iti inteleg perfect frustrarea cu fazele de mai sus! Si mie mi se pare o mega tampenie ce fac brandurile, ca trimit la 100 de blogerite care au 90% aceleasi cititoare, aceleasi produse in aceeasi perioada de timp. Si pe mine ma plictiseste maxim sa vad pe 10 bloguri texte asemanatoare despre un produs sau despre un eveniment. Si mi se pare ca tactica aceasta scade credibilitatea produsului si a brandului. Dar cine sunt eu sa zic asta si de ce m-ar asculta vreun brand pe mine nu? :))
        Iar cu Lipton te rog, don’t get me started, mie era sa imi explodeze odata stomacul de la Lipton si de atunci nu mai suport nici sa il vad, mi se pare otrava curata. Si ce vrei sa zici, ca Alina Ceusan isi scrie singura vreun articol? 😀

        • oana t

          Sincer nu stiu cate scrie :)) plusul ei e ca o ajuta fotografi cu poze ok pe site… dar oricum.. eu nu inteleg cum poti accepta ca altcineva sa fie autorul unei postari pe blogul tau 🙂 adica intele… banii :))

  • Calatorul

    1.Bunul-simt si realismul trebuie sa ne spune de ce avem si de ce nu avem nevoie.Sa ne cunoastem pielea, defectele, plusurile, minusurile…inclusiv cele din buzunar!Plus informarile din makeup alley or review-uri diverse.Unele bloggerite traiesc/isi suplimenteaza veniturile din asta, si asta nu-i nici o problema.Problema apare cand eu inghit pe nemestecate acea reclama!2.Ca medic si persoana atopica(cu predispozitie/antecedente de alergii, si nu usoare!) n-am incredere nici in alimentatia”bio”, cine-mi garanteaza ca nu s-au folosit erbicide, insecticide, etc…Cine le testeaza oare???Numai niste naive traite la oras pot crede toate balariile, cand bunul-simt iti spune ca agricultura bio e de fapt una extensiva,deci aproximativ putin rentabila iar fara anumite substante recolta ar fi sufocata de buruieni, ori mancata de gandaci…Si apoi e-urile nu se pot evita cu totul, e practic imposibil, ideal e sa le reducem, e suficient.Cine-mi garanteaza ca voi putea trai asa mereu?Chiar daca acum imi permit/am aceasta prioritate, cand din motive obiective n-as mai putea evita alimentele/cosmeticele/orice cu aditivi, oare nu mi-ar fi atunci mai rau???3.Si oare nu putem folosi cuvinte romanesti?In loc de cherry-picking eu zic citit selectiv. Quack-ul pe romaneste e pur si simplu un sarlatan…4.In cele mai multe cazuri terapiile alternative pot da rezultate in probleme functionale.Asta-i purul adevar, cel trait/de sute de ori vazut personal si nu cel din povesti auzite, citite pe net dar surpriza, niciodata verificabile.Boala fizica instalata nu dispare asa usor.Sa vad eu pe cineva cu o boala cu risc de moarte, ori cu dureri insuportabile si care se trateaza homeopatic sau cu ceaiuri!Atunci suporti -sa citesti despre- efectele adverse fara sa-ti mai pese…5.Pe net oricine poate fi orice, cu oricare diploma si orice specializare; barbatul se poate da drept femeie, chelul -cu plete, grasa-supla, saracul-milionar!!dar singura pe care garantat o au acesti guru virtuali e diploma magna cum laude in manipulare…Ochii mari deci la orice!Ca altfel devenim “vacute grass-feed” numai bune de muls…

    • Sunt de acord cu ce ai spus despre agricultura bio. In general nu se poate face agricultura 100% bio si stiu asta de la parintii mei care au terminat Agronomie si au experienta de o viata in domeniu. Totusi pana si ei sunt de acord ca rosia de la tara are alt gust decat rosia de plastic import Turcia. Deci eu prefer rosia aia daca am de ales pentru gust nu pt ca imi fac iluzii ca ar fi bio. Nu cumpar niciodata chestii pentru ca scrie pe ele bio dar cumpar de exemplu oua “ecologice” de la Lidl pentru ca mi se pare ca au alt gust si consistenta. In rest mananc carne de pui crescut cu multe antibiotice dar garantat fara hormoni..direct de la ferma unde lucreaza maica-mea. In Romania nu se cresc pui cu hormoni asta e iar o tampenie preluata pe nedigerate de la americani.

  • Cornelia Crina Popa

    Buna,
    Am dat din intamplare peste articol si am apreciat enorm curajul tau de a spune cateva adevaruri despre cosmeticele naturale si bio. Lumea continua sa confunde notiunile desi este evident ca este mai probabil ca ceva “doar” natural sa te afecteze in vreun fel negativ, mai degraba decat ceva bio/organic. Prima si ultima mea discutie in contradictoriu a fost pe tema unor creme pentru copii, cu cineva care insista ca orice crema organica este potrivita unei pieli sensibile. Am sfatuit persoana sa se duca mai degraba in farmacie, sa vorbeasca cu farmacista si sa cumpere un produs dermatocosmetic destinat acestui tip de piele decat sa experimenteze pe copil orice balarie de pe site-urile de profil. Mi-am luat o mustruluiala de la oponenta, asa ca nu mai intru in genul acesta de controverse, fiecare cu credinta lui. Eu stiu ca ingredientele naturale pot da alergii daca nu le folosesti cu parcimonie, adica in produse cosmetice si insisti sa pui direct pe fata nu stiu ce uleiuri esentiale. Mai rau este ca dam destui bani pe experimente pana ajungem sa gasim formula care ne prieste.

    • Buna Cornelia, mersi pentru aprecieri in primul rand. Sa stii ca am observat si eu ca nu are sens sa am discutii de genul asta cu atatea mamici care ba nu isi vaccineaza copiii, ba ii trateaza cu homeopate, ba nu le dau sa manance carne si alte nebunii din astea care mie mi se par strigatoare la cer si daca ar fi dupa mine eu le-as cadea din drepturi pentru asa ceva. Deci ce sa mai vorbim de creme si alte maruntisuri de genul asta. Oamenii cretini devin extra-cretini cand e vorba de copiii lor si din pacate noi nu putem face nimic in acest sens.