Editorial sau Advertorial?

De curand am avut o mare dezamagire in urma colaborarii cu un brand ce a initiat o campanie cu review de produse, ca la sfarsitul ei sa apostrofeze in mod public si ironic bloggerii participanti pentru ca nu au scris povesti suficient de graitoare pe tematica data asa cum si-ar fi dorit ei, facand in schimb doar niste review-uri seci si la obiect ale produselor trimise spre testare.

Asta m-a determinat sa am discutii cu alte fete din comunitatea de beauty-bloggerite si sa ne punem intrebari firesti: Ce e normal si ce nu in astfel de campanii? Care sunt regulile si limitele colaborarii dintre un Brand si un Blogger? Ce presupune un review de produse? Cand ar trebui bloggerii sa ceara bani pentru continutul publicat? Cati bani ar trebui sa ceara si de ce se tine cont in stabilirea tarifului? Si in general, de ce ar trebui sa tina cont atat brandurile cat si bloggerii pentru a rezulta o colaborare reusita si multumitoare de ambele parti?

Photobucket

Acesta se vrea a fi primul dintr-o serie de articole destinate in mod special bloggeritelor de beauty si fashion prin care imi propun, cu ajutorul vostru, sa facem putina lumina vis a vis de aspectele pragmatice sau tehnice ale blogosferei la feminin.

 

 

Cand sa ceri bani pentru materialul publicat?

Desi nu exista o regula scrisa sau o reteta general valabila exista cel putin cateva criterii dupa care te poti ghida atunci cand incerci sa te hotarasti daca ce scrii intra in categoria editorial sau este de fapt un advertorial pentru care ar trebui sa primesti compensatie in bani.
In general, daca te afli intr-una din urmatoarele situatii, ar trebui sa ceri bani pentru materialul publicat pe blog:

  • Ti se cere prezentarea unor produse sau servicii intr-o lumina favorabila Brandului
  • Brandul doreste sa aiba diverse forme de control asupra continutului publicat (vor de exemplu sa le trimiti articolul inainte de publicare)
  • Se doreste folosirea unui anumit ton, o tematica anume, cuvinte cheie specifice, linkuri pe cuvinte cheie, etc.
  • Ti se impune un deadline sau publicarea continutului intr-o perioada de timp clar delimitata
  • Se solicita promovarea continutului pe toate canalele media utilizate de blogger: Facebook, Twitter, Google +, etc.
  • Daca ti se ofera un serviciu sau o invitatie la un eveniment care atrage dupa sine obligativitatea de a publica un articol despre acel serviciu sau eveniment, atunci poate intra cu usurinta in categoria “advertorial”
  • Daca Brandul doreste sa foloseasca materiale create de tine in propriile campanii (fotografii, material scris, poze cu tine, etc.) ar trebui sa negocieze in primul rand cu bloggerul o compensatie pentru utilizarea lor. Uneori poti decide ca e in avantajul tau sa le oferi si gratuit daca ai un blog mai mic iar Brandul este unul cunoscut, pentru ca in felul acesta castigi expunere si vizitatori noi. Totusi Brandurile nu ar trebui sa presupuna “by default” ca daca sunt extrem de populare se pot folosi de orice fel de materiale fara sa dea socoteala, cum a fost cazul unor bloggerite care s-au trezit tam nesam cu pozele imprimate pe diverse tricouri ale companiei Inditex.

 

 

Cand nu e ok sa ceri bani pentru materialul publicat?

Ca regula generala, ar trebui sa cantaresti mereu oportunitatile si sa vezi daca nu cumva ai mai multe de castigat publicand continut pe gratis. Daca esti o bloggerita la inceput si telul tau imediat este sa te faci cunoscuta, ai putea fi tentata sa accepti aproape orice fara sa te gandesti la o compensatie, insa trebuie sa ai grija sa iti mentii identitatea si sa nu faci alegeri gresite care ar putea sa iti creeze mai multe neajunsuri decat beneficii pe termen lung. Exista totusi anumite situatii in care oricat de mult trafic ai avea pe blog, nu este normal sa ceri bani in schimbul materialelor publicate:

  • Nu e ok sa soliciti bani pentru a face review unor produse primite gratuit din partea diverselor firme. In acest caz ar trebui sa ai control total asupra continutului publicat, momentului cand alegi sa scrii despre produs si parerea pozitiva sau negativa sa nu iti fie sub nici o forma influentata de furnizorii produselor.
  • Daca ti se trimit comunicate de presa, stiri si informatii despre lansari, evenimente, produse noi, iar tu alegi sa scrii despre ele la tine pe site nu poti cere sa fii recompensata pentru acest tip de continut, care este in mod evident editorial.
  • Daca esti invitata sa participi la un anumit eveniment, oricat de cunoscut e blogul tau, nu ar trebui sa ceri vreo compensatie pentru a te prezenta. Daca evenimentul iti starneste curiozitatea te duci, daca vrei scrii despre el, iar daca nu te intereseaza, pur si simplu refuzi politicos invitatia sau o ignori.
  • Daca scrii un Guest Post pentru un alt blog/site, este in general in folosul tau, deci nu ar trebui sa existe o recompensa financiara pentru asta. Daca alegi cu grija blogurile pentru care sa scrii Guest Posts, ele iti pot aduce o crestere semnificativa in trafic, cititori noi si backlinkuri valoroase.

 

Daca vi s-a parut util acest articol si doriti sa mai apara si altele pe aceasta tema, imi puteti lasa un feedback mai jos, sau pe Facebook sau unde va este mai la indemana. De asemenea va rog sa va exprimati si voi parerea, fie ca sunteti bloggerite, reprezentati ai unor branduri, PR-isti sau pur si simplu cititori ai acestui blog. Ce as mai putea adauga pe lista? Cu ce sunteti de acord si cu ce nu? Ce nelamuriri aveti vis a vis de ce s-a postat?

Cred ca este in interesul tuturor sa incercam sa intelegem cat mai bine “regulile jocului” pentru ca toata lumea sa fie multumita si sa avem parte de colaborari cat mai reusite in viitor.

 

 

[wp_ad_camp_1]

 

Copyright©Testaholic.ro – Editorial sau Advertorial?

Follow:
  • Interesant articolul tău. M-ai făcut curioasă despre ce brand e vorba …

    • Mersi! :*
      Am ales sa nu numesc brandul, ca e mai intelept asa si in plus nu vreau sa transform articolul intr-unul anti-brandul respectiv. As vrea sa fie mai degraba un soi de “guidelines” care sa rezulte din schimburi de pareri si experiente cu alte bloggerite.
      Daca nu ai aflat deja iti pot spune pe privat anyway ;))

  • klawdeea

    eu stiu…si mare dreptate ai 😉

    • Mersi pt sustinere! 😉

  • Foarte bun articolul, dupa faza ultimei campanii m-am decis sa nu mai particip la campanii de promovare a cosmeticelor cel putin pentru o perioada.

    • Mersi mult! E pacat ca ajungem sa ne deziluzionam asa din cauza unor neintelegeri. De asta imi doresc mult sa ajunga si la urechile brandurilor “asteptarile” noastre.

  • Ca bine zici, imi place ca ai facut articolul, e bine sa luam atitudine in astfel de situatii. Eu am fost destul de trista atunci cand nu am fost aleasa in campanie, acum nu-mi mai pare rau, foarte urat cum au ales sa-si exprime nemultumirile.

    • Mersi pentru suport! E aiurea tare ca au dat cu batul in balta pe final, ca in rest mi s-a parut o campanie bunicica. Puteau sa isi exprime nemultumirea si altfel intr-adevar.

  • mirela

    eu nu sunt de acord cu tine pentru ca:
    1.este evident ca daca brandul iti trimite spre testare produsul sau sponsorizeaza un concurs va dori promovare prin link
    2.este evident ca vei primi un dead-line (rezonabil) pentru a face un review – nu cred ca o sa fie cineva de acord sa trimita un produs spre testare si sa vrea reviu la anu’
    3.daca sponsorizeaza un concurs normal ca ti se va cere sa promovezi concursul in toate mediile on-line pe care le ai (pentru vizibilitate, inscrieri etc)
    si astea sunt gandurile mele initiale
    nu cred ca atunci cand ai un blog/canal nu foarte mare poti cere bani (de ce ar oferi bani un brand daca nu are vizibilitate mare?!)
    sa luam exemplul tau: 370 fani pe facebook – cum ai putea sa ceri bani pentru o expunere atat de mica?!

    sunt de acord sa ceri bani daca brandul doreste sa controleze articolul, dar cand tu nu oferi expunere mare mi se pare fara sens… pana si youtube guru foarte mari nu cer bani pentru multe produse despre care vorbesc
    nu e bine sa “ne ajungem”zic eu, cand la inceput de drum se trimit mail-uri cu “va rog daca vreti sa-mi trimiteti si mie un produs”
    plus ca eu cred ca-n bloggosfera nu prea e ratiune constanta: 2 branduri pot promova in acelasi fel un produs etc, una dintre firme primeste zeci de articole iar cealalta e blamata pentru felul cum abordeaza problema..si asta de cele mai multe ori se intampla pentru ca un brand e foarte mare iar altul mic

    • Iti raspund acum la o parte si revin cand am mai mult timp:

      Mi se pare ca faci o greseala pe care in mod surprinzator am vazut ca si foarte multe branduri o fac si anume sa judeci expunerea dupa numarul de fani pe Facebook. Acesta nu ar trebui sa fie singurul criteriu dupa care un brand alege unde sa isi posteze advertorialul sau unde sa trimita produse pentru testare. Daca as face saptamanal Giveawayuri cu Likeuri pe Facebook probabil as avea deja peste mia de Followeri dar garantat traficul si expunerea ar fi in mare aceleasi, pentru ca stim si noi cum functioneaza astea si ca cei care se inscriu si dau Like nu musai iti si urmaresc blogul apoi. Iti pot da exemple concrete de site-uri din Top 20 categoria Femei si care au sub 1000 de fani pe FB.

      Unele branduri au inteles totusi asta, drept urmare am si pe blogul meu amarat advertoriale pentru care am primit bani 🙂 si produse pe care le-am primit la testat desi nu m-am milogit pentru absolut niciunul.

      • Deea

        Ai mare dreptate! Ce pacat ca multi nu analizeaza situatia si nu vad lucrurile asa!

        • Deea eu ma bucur si daca macar la o persoana ajunge mesajul, tot cred ca am realizat ceva. In fond e bine sa stim cat mai multe si sa auzim cat mai multe pareri ca sa ne formam o imagine de ansamblu corecta. Daca stam tot in cutiuta progresul n-are de unde sa apara, lucrurile nu au cum sa se schimbe.

    • Ma bag si eu in discutie, referitor la ultima parte a comentariului tau. Sa stii ca multe companii – cel putin alea mari – se uita si la calitate, nu numai la cantitate. Degeaba ai 10k de fani pe FB, daca nu stii sa scrii corect romaneste. Sunt branduri care prefera expunere mai mica, dar de CALITATE!

      • Of ca tot scriu si tot raman fara conexiune :))
        Vroiam sa zic ca ai pus punctul pe i cu calitatea. Eu daca as vrea sa imi promovez un produs as cauta doar bloguri care imi inspira calitate si care au o capacitate mare de a genera conversii. Ca pana la urma nu m-ar interesa cata lume citeste articolul ci cati din cei care citesc chiar imi cumpara produsul apoi.

      • mirela

        eu sunt de acord cu tine, dar nu intrau in discutie blogurile analfabete

    • Este ft bine ca indemni blogeritele sa ia masuri si sa nu se mai “vanda ieftin”. Una este cand primesti ceva gratuit spre testare si ai dreptul sa scrii despre el ce crezi de cuvinta si alta e cand esti blamata ca nu ai pus destul suflet in acea postare. Ca si brand vrei mai mult de la mine? Ceri sa ma implic? Ceri sa te laud? Pai dovedeste ca meriti prin produse. Daca ele nu te ajuta pt ca nu ma conving ca blogger, atunci recompenseaza reclama ceruta!

      • Ma bucur Adelina ca s-a inteles totusi ce vreau sa zic. Nu e vorba ca indemn bloggeritele sa ceara munti de bani pentru orice rahatel, e vorba doar sa invatam sa ne apreciem corect si sa fie colaborarile cinstite. Sa nu ni se bata obrazul pe nedrept ca nu se cade.

      • mirela

        eu cred ca ati avut o reactie mult prea violeta fata de acel mail pentru ivatherm – asta dupa ce unele dintre noi au primit colete de aproximativ 100 euro (imaginati-va ce investitie s-a facut in campanie)
        nu incerc sa scuz companiile, insa dupa ce te vezi cu lucrurile in traista e usor sa arunci cu pietre

        • a fost violeta? bine ca nu a fost roz! 😛
          Eu in ultima postare chiar i-am laudat pe cei de la Ivatherm pentru o campanie reusita…inainte de acea postare in care ne-au batut obrazul public, ceea ce nu se face.
          Eu nu le-am facut asta, nu am mentionat niciun nume in articol si nu stiu sa mai fi scris altcineva despre asta, deci nu vad de unde si pana unde o reactie…violenta?

          Eu nu inghit cacaturi nici pentru 10 000 de euro si cred ca am dreptul sa imi exprim nemultumirile si cred ca am facut-o f pasnic si diplomat. Cand o sa am o reactie violenta o sa vedeti diferenta…o sa sara sange pe pereti in toate partile 😀

  • Dar Lyst

    F bun articolul tau!

  • kyanna

    Bravo, Silvia! ma bucur ca ai luat initiativa asta de ‘bloging-pionierat’ in stabilirea unor ‘reguli de buna practica’.
    Si ptr cei care mai au ezitari … e vorba de un parteneriat in care fiecare dintre parti are niste beneficii. Produsele free sunt mostre menite a fi testate deci nu reprezinta beneficiile blogeritelor, la fel cum beneficiile nu sunt numai prin bani ci pot fi si de plus-valoare a blogului respectiv. Va decideti in functie de scopul ptr care aveti blogul dar regulile sunt aceleasi si cu cat comunitatea se decide sa le respecte cu atat va fi mai bine ptr voi pe termen lung.
    PS Nu am un blog si doar consumatoare de blog insa imi place si sustin pionieratul, indiferent de domeniu.

    • Mersi mult Kyanna! Nu am pus eu coada la pruna evident, pe dincolo sunt gramezi grupuri si grupulete in care bloggeritele se aduna si se sustin reciproc, stabilesc reguli si au manifesto-uri. Din pacate am observat ca la noi e agitatia f mare doar cand vine vorba sa ne sapam si discreditam una pe cealalta, in chestii din astea se investeste cea mai multa energie.
      Mi-ar placea sa ne dam seama ca intr-adevar, eu de una singura nu contez, dar impreuna chiar putem face o diferenta.

  • Mersi si ma bucur daca ti-a fost de vreun folos articolul.
    Pentru cine a participat la campanie e clar la cine m-am referit dar am ales totusi sa nu dau nume ca sa nu transform articolul asta intr-unul despre ei.

  • Mersi mult ca ai trecut pe la mine Laura, eu te urmaresc de mult timp sa stii! 🙂
    Legat de ce ziceai tu de blogurile de beauty stii ce mi se pare mie f trist? Ca am tot citit reviewuri super-exaltate si vizibil exagerate la niste produse, pe care bloggeritele le-au scris de buna voie, doar pentru ca le-au primit gratis. De genul “Wow ce crema minunata, m-am dat o saptamana cu ea si mi-au disparut toate problemele!” Si poate intamplator am si eu crema aia si stiu ca e un rahat pe bat.
    Si nu isi dau seama ca procedand asa blogul lor pierde credibilitate, ca vorba ta, destul ne lovim de reclame din astea exagerate prin toate revistele, pe bloguri vrem sa citim ceva autentic.

  • Nicoleta

    Foarte bun articolul! Mi-a placut. Util. Si in general imi pare de o calitate foarte buna blogul tau.

    Barvo si continua in spiritul acesta!

    Eu te pup!!!

    http://www.nicoleta.me

    ps.papucei erau de la zara si au costat putin.poate de aia nu mai aveau in stoc 😀

    • Mersi mult Nicoleta! :*

  • Super articolul!

  • Great post! Sunt de acord cu tot ce ai scris!

  • Foarte util acest post, chiar daca nu ma incadrez, blogul meu este culinar, se intampla multe si in acest domeniu.

    • Ma bucur ca ti-a fost de folos Delia 🙂

  • Pingback: Diary of a beauty addict : Noutati :)()