Editorial sau Advertorial?

De curand am avut o mare dezamagire in urma colaborarii cu un brand ce a initiat o campanie cu review de produse, ca la sfarsitul ei sa apostrofeze in mod public si ironic bloggerii participanti pentru ca nu au scris povesti suficient de graitoare pe tematica data asa cum si-ar fi dorit ei, facand in schimb doar niste review-uri seci si la obiect ale produselor trimise spre testare.

Asta m-a determinat sa am discutii cu alte fete din comunitatea de beauty-bloggerite si sa ne punem intrebari firesti: Ce e normal si ce nu in astfel de campanii? Care sunt regulile si limitele colaborarii dintre un Brand si un Blogger? Ce presupune un review de produse? Cand ar trebui bloggerii sa ceara bani pentru continutul publicat? Cati bani ar trebui sa ceara si de ce se tine cont in stabilirea tarifului? Si in general, de ce ar trebui sa tina cont atat brandurile cat si bloggerii pentru a rezulta o colaborare reusita si multumitoare de ambele parti?

Photobucket

Acesta se vrea a fi primul dintr-o serie de articole destinate in mod special bloggeritelor de beauty si fashion prin care imi propun, cu ajutorul vostru, sa facem putina lumina vis a vis de aspectele pragmatice sau tehnice ale blogosferei la feminin.

 

 

Cand sa ceri bani pentru materialul publicat?

Desi nu exista o regula scrisa sau o reteta general valabila exista cel putin cateva criterii dupa care te poti ghida atunci cand incerci sa te hotarasti daca ce scrii intra in categoria editorial sau este de fapt un advertorial pentru care ar trebui sa primesti compensatie in bani.
In general, daca te afli intr-una din urmatoarele situatii, ar trebui sa ceri bani pentru materialul publicat pe blog:

  • Ti se cere prezentarea unor produse sau servicii intr-o lumina favorabila Brandului
  • Brandul doreste sa aiba diverse forme de control asupra continutului publicat (vor de exemplu sa le trimiti articolul inainte de publicare)
  • Se doreste folosirea unui anumit ton, o tematica anume, cuvinte cheie specifice, linkuri pe cuvinte cheie, etc.
  • Ti se impune un deadline sau publicarea continutului intr-o perioada de timp clar delimitata
  • Se solicita promovarea continutului pe toate canalele media utilizate de blogger: Facebook, Twitter, Google +, etc.
  • Daca ti se ofera un serviciu sau o invitatie la un eveniment care atrage dupa sine obligativitatea de a publica un articol despre acel serviciu sau eveniment, atunci poate intra cu usurinta in categoria “advertorial”
  • Daca Brandul doreste sa foloseasca materiale create de tine in propriile campanii (fotografii, material scris, poze cu tine, etc.) ar trebui sa negocieze in primul rand cu bloggerul o compensatie pentru utilizarea lor. Uneori poti decide ca e in avantajul tau sa le oferi si gratuit daca ai un blog mai mic iar Brandul este unul cunoscut, pentru ca in felul acesta castigi expunere si vizitatori noi. Totusi Brandurile nu ar trebui sa presupuna “by default” ca daca sunt extrem de populare se pot folosi de orice fel de materiale fara sa dea socoteala, cum a fost cazul unor bloggerite care s-au trezit tam nesam cu pozele imprimate pe diverse tricouri ale companiei Inditex.

 

 

Cand nu e ok sa ceri bani pentru materialul publicat?

Ca regula generala, ar trebui sa cantaresti mereu oportunitatile si sa vezi daca nu cumva ai mai multe de castigat publicand continut pe gratis. Daca esti o bloggerita la inceput si telul tau imediat este sa te faci cunoscuta, ai putea fi tentata sa accepti aproape orice fara sa te gandesti la o compensatie, insa trebuie sa ai grija sa iti mentii identitatea si sa nu faci alegeri gresite care ar putea sa iti creeze mai multe neajunsuri decat beneficii pe termen lung. Exista totusi anumite situatii in care oricat de mult trafic ai avea pe blog, nu este normal sa ceri bani in schimbul materialelor publicate:

  • Nu e ok sa soliciti bani pentru a face review unor produse primite gratuit din partea diverselor firme. In acest caz ar trebui sa ai control total asupra continutului publicat, momentului cand alegi sa scrii despre produs si parerea pozitiva sau negativa sa nu iti fie sub nici o forma influentata de furnizorii produselor.
  • Daca ti se trimit comunicate de presa, stiri si informatii despre lansari, evenimente, produse noi, iar tu alegi sa scrii despre ele la tine pe site nu poti cere sa fii recompensata pentru acest tip de continut, care este in mod evident editorial.
  • Daca esti invitata sa participi la un anumit eveniment, oricat de cunoscut e blogul tau, nu ar trebui sa ceri vreo compensatie pentru a te prezenta. Daca evenimentul iti starneste curiozitatea te duci, daca vrei scrii despre el, iar daca nu te intereseaza, pur si simplu refuzi politicos invitatia sau o ignori.
  • Daca scrii un Guest Post pentru un alt blog/site, este in general in folosul tau, deci nu ar trebui sa existe o recompensa financiara pentru asta. Daca alegi cu grija blogurile pentru care sa scrii Guest Posts, ele iti pot aduce o crestere semnificativa in trafic, cititori noi si backlinkuri valoroase.

 

Daca vi s-a parut util acest articol si doriti sa mai apara si altele pe aceasta tema, imi puteti lasa un feedback mai jos, sau pe Facebook sau unde va este mai la indemana. De asemenea va rog sa va exprimati si voi parerea, fie ca sunteti bloggerite, reprezentati ai unor branduri, PR-isti sau pur si simplu cititori ai acestui blog. Ce as mai putea adauga pe lista? Cu ce sunteti de acord si cu ce nu? Ce nelamuriri aveti vis a vis de ce s-a postat?

Cred ca este in interesul tuturor sa incercam sa intelegem cat mai bine “regulile jocului” pentru ca toata lumea sa fie multumita si sa avem parte de colaborari cat mai reusite in viitor.

 

 

[wp_ad_camp_1]

 

Copyright©Testaholic.ro – Editorial sau Advertorial?

Follow: